Op Frankwatching heb ik een kritische recensie over Too Fast To Think van Chris Lewis gepubliceerd. Het belang van rust en stilte sprak me aan toen ik het boek uitkoos om te recenseren. Helaas is Chris Lewis vooral een man met een mening op een missie. En die mening is dat onze linkerhersenhelft te dominant is. Alles was niet goed is, plaatst hij vervolgens aan de linkerkant, van angst voor mislukken tot logisch denken. Dat is jammer. Maar er zit gelukkig ook een pareltje in. Lees verder op Frankwatching
Waarin we via een muis, rommelige teksten, de associaties van Bruno Latour, en de niet-bestaande wereld van Gabriel Markus, tot een voorstel komen voor een algoritme om de mate van ‘nep’ te bepalen.
Na een eerste kritische reflectie, draag ik in dit tweede deel wat extra munitie aan voor de machinaties achter de nieuwe mens. De moderne arbeider volgt het pad van de kunstenaar. Het gaat niet om het werk, maar om zingeving. En dat doe je voor jezelf. Dus waarom zou je nog (goed) betaald krijgen?
Er zijn vingeroefeningen voor het grote werk, naast schnabbels voor de pecunia's. Je hebt prachtige miniaturen. En uitwerkingen van ideeën, te kort voor zelfs maar een novelle. Het korte verhaal is een rijk narratorium voor allerhande exoten. In een poging tot hokjesdenken een reeks observaties over gelezen verhalen.
Hoe gaat dat eigenlijk, zo'n fotoshoot? Inmiddels kan ik er over meepraten.
Het Bezoek biedt een minutieuze observatie van een cosmopolitisch middenklassegezin.
In ‘Change Ahead: It’s the attitude that makes the difference’, uit 2015, neemt Carola Verschoor ons op een zeiltrip mee. Een zeiltocht die een samenwerking vereist tussen strategen, ontwerpers en onderzoekers. In 2015 schreef ik een recensie voor Frankwatching.
Het is alweer even geleden dat ik dit stuk schreef. Ook toen excuseerde ik me al dat de observatie 'Alles gaat online' me trof alsof het nieuw was. En nu, weer een paar jaar later, is het stuk volgens mij nog steeds actueel. Eigenlijk is het verrassend hoe langzaam de veranderingen gaan. Want misschien dat we nu, tijdens de coronapandemie, pas echt zullen beleven wat de gevolgen zijn van 'Alles gaat online'.
Een stuk voor Frankwatching, waarin ik me uiteindelijk afvraag of hackers de moderne koperdieven zijn? Niet zo'n vreemde gedachte, als data de grondstof vormen voor allerlei nieuwe diensten.
Het is niet de mens die de maat bepaalt. Het is de verbeelding die de mens bepaalt. En de nieuwe mens lijkt wel erg op de mens die het systeem nu precies nodig heeft: veelzijdig, flexibel, t-shaped, noem het allemaal maar op. Dat willen we toch allemaal zijn?
Emmanuelle Devos zet een mooie Violette LeDuc neer, waardoor het makkelijker is om van haar te houden in deze film dan in haar eigen boeken of in de fragmenten waarin Simone de Beauvoir over haar schrijft.
Spelregels voor een werkelijk ganzenbord voor verandering, bedacht en gespeeld bij Winkwaves. Een ganzenbord, zo blijkt, kent versnellers en vertragers, in 2021 nog even herkenbaar als toen we het bedachten, in 2014. Te vinden op Frankwatching.
Social media zijn gericht op de wisselwerking met anderen. De ander moet verleid worden om te luisteren en te reageren. Wie deel neemt, zal zich het spel van verleiding eigen moeten maken. Daarom maakte ik voor Frankwatching in 2014 dit sociale ABC: hoe maak je je eigen verhaal Aantrekkelijk en Belangrijk en hoe bied je Context? Een pleidooi voor het schone, het goede en het ware in je sociale communicatie.
Een gruwelijke roman over honger, de macht, de gang naar de gaskamer. En tegelijk een intens menselijk portret van slachtoffers en beulen, die eerst en vooral mensen zijn en blijven.
Charlotte Mutsaers schreef met Koetsier Herfst een kostelijke comedy of errors, die ook zoveel jaar later nog steeds schrijnt.
Een aantal van mijn korte reviews uit het verleden bij de boeken van Murakami: De Opwindvogelkronieken, Kafka op het strand en Norwegian Wood. Met foto's van katten!